Розглянуто і проаналізовано цілеспрямоване управління процесом навчально-пізнавальної діяльності майбутніх екологів за рахунок взаємозв’язку зовнішнього та внутрішнього моделювання пізнання. З одного боку, відкриті чинники мотивування особистості студента, до яких віднесено управлінські впливи, психологічна установка та навіювання ставлення, розкривають якість освітньої діяльності, а з іншого – організація цілеспрямованої навчальної діяльності суб’єкта дії, сприяє активізації внутрішніх мотивів особистості до пізнавальних актів, що розкриває виявлення професійної дії. Наведено схему та обґрунтовано текстуально основу концепції моделювання пізнавальної діяльності майбутніх екологів. Означено, що управлінські впливи (установка, навіювання ставлень, залучення до діяльності) цілеспрямовують і гарантують результат здобування якісної освіти для майбутніх екологів. Означено монографічно і інформативно описано, що установка – ступінь розвитку психіки, що передує свідомості, готовність до певної активності, яка сформована на підсвідомому рів ні; навіювання ставлень – ступінь розвитку психіки індивіда, яка характеризує експериментальні набутки світоглядного та методологічного характеру до об’єкту пізнання; залучення – ступінь розвитку психіки, яка пройшла через мислительну та моторну діяльність індивіда і формує на раціонально-почуттєвому рівні певний досвід, тобто – знання. Застосування управлінських впливів уможливить якість та результат вищої освіти.
Considered and analyzed purposeful management of the process of educational and cognitive activity of future ecologists due to the interconnection of external and internal modeling of cognition. Methodology. On the one hand, the open factors motivating the student’s personality, which include management impacts, psychological setting and suggestion of the relationship, reveal the quality of educational activity, and on the other – the organization of purposeful educational activity of the subject, promotes the activation of internal motives of the individual to cognitive acts that reveals the identifi cation of professional action. Results. The scheme presenting and the textual basis for the concept of simulation of cognitive activity of future ecologists substantiating. It noting that managerial infl uences (setting, suggestion of attitudes and involvement in activities) aiming and guarantee the result of obtaining quality education for future environmentalists. Originality and practical value. It indicating in monograph and informatively that the setting is the degree of development of the psyche that precedes consciousness, the readiness for a certain activity, which forming on the subconscious level. In addition, suggestion of attitudes – the degree of development of the psyche of the individual, which characterizes the experimental achievements of ideological and methodological nature to the object of knowledge. Moreover, involvement – the degree of development of the psyche, which has passed the intellectual and motor activity of the individual and forms on a rational-sensory level certain experience, that is – knowledge. Conclusion. The application of managerial influences will enable quality and result of higher education.