Розкрито проблему формування фахової компетентності майбутніх вчителів хімії у процесі інтерактивного навчання. Розроблено та впроваджено методику інтерактивного навчання хімічних дисциплін, яка включає можливості використання інформаційних технологій: комп’ютерну та мультимедійну техніку, мережу Інтернет, програмне забезпечення та загальну інформаційну грамотність студентів. Проведена експериментальна робота по визначенню її ефективності. Доведено, що інтерактивне навчання не вимагає створення принципово нових зовнішніх організаційних форм, які є традиційними в практиці адміністративної організації навчального процесу, що передбачає лекційні, практичні та лабораторні форми навчання.
Purpose. Modern society is marked by profound transformations in all spheres of human life, and also the system of education is changing. The reference point for modernizing education is a competent approach. The purpose of the paper is to open up the process of forming the professional competence of future chemistry teachers based on the development and implementation of a method of interactive learning. Methodology: theoretical – the analysis of scientific sources on the research problem, which made it possible to clarify the essence of the concept of «professional competence of the future teacher of chemistry »; empirical – conversation, observation, questioning, pedagogical experiment. Results. The method of interactive teaching of chemical disciplines is developed, which includes possibilities of using information technologies: computer and multimedia equipment, Internet, software and general informational literacy of students. Originality and practical value. The obtained results of the study allow recognition of the interactive training of chemical disciplines of future chemistry teachers as a promising area in the theory and practice of teaching chemistry that requires further development. The following directions are promising: methodological and theoretical research; development of new methods of interactive training of chemical disciplines, creation of new models of the process of formation of professional competencies based on the theoretical conclusions presented in this study; design of interactive learning in other educational settings; creation and implementation of private methods of interactive teaching of chemical disciplines. Conclusion. The research has shown that for the successful functioning of the methodology for the introduction of interactive training in chemical disciplines, a well-developed educational learning environment is required.