У статті розкрито проблему екологічного виховання у вітчизняній педагогічній спадщині на прикладі В. Сухомлинського. На основі аналізу педагогічних творів видатного педагога Василя Олександровича Сухомлинського охарактеризовано його погляди щодо екологічного виховання та з’ясовано його специфіку в контексті тоталітарної доби. Встановлено, що особлива увага для розвитку екологічного виховання в учнів у поглядах педагога належить природі, вчителю, казці. Доведено, що результатом екологічного виховання вважається екологічна вихованість, яка складається з екологічних уявлень, емоційно-ціннісного ставлення до природи, екологічно доцільної поведінки та діяльності в природі, а також знання зв’язків і залежностей між природними об’єктами, позитивне емоційно-ціннісне ставлення до природи слугують основою екологічно доцільної поведінки та діяльності згідно з законами природи, що є однією з актуальних проблем існування людини у природному середовищі.
Purpose. The subject of the study is the problems of environmental education in the national pedagogical heritage on the example of Vasyl Oleksandrovych Sukhomlynsky. The purpose – to study the system of ecological education on the basis of the analysis of the pedagogical heritage of the Ukrainian outstanding scientist V. Sukhomlynsky. Methodology. When writing the article, the following methods were used: historical-pedagogical, historical-comparative, historical-genetic, historical-retrospective, comparative-comparative, problem and logical analysis of philosophical, psychological and pedagogical, fiction, state educational documents and archival materials. Results. The result of the study is the disclosure of the problem of environmental education in the legacy of V. Sukhomlynsky, who offered useful advice, the observance of which helps teachers to educate the students about a careful attitude to nature. Originality and practical value. The obtained results will contribute to enrichment of historical and pedagogical knowledge, to deepen the content of textbooks and lecture courses on the history of pedagogy of Ukraine. Materials of research can be used by scientists in practical activities, teachers, pupils – to deepen knowledge about the principle of nationality in education, in postgraduate education courses, in the educational process of higher and secondary institutions, further research. Conclusion. Vasyl Oleksandrovch Sukhomlynsky made a valuable contribution to the scientific understanding and coverage of the actual problems of environmental education of pupils. Vasyl Olexandrovych was offered useful advice, the observance of which helps teachers to educate pupils about a careful attitude to nature, to form a psychological readiness to protect natural values everywhere and always.