ElarK-PNU

Резилієнс підхід у психолого-педагогічній корекції травматичних та стресових станів

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Марціновська, Ірина Петрівна
dc.date.accessioned 2020-12-15T13:20:00Z
dc.date.available 2020-12-15T13:20:00Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Марціновська І. П. Резилієнс підхід у психолого-педагогічній корекції травматичних та стресових станів / І. П. Марціновська // Актуальні питання корекційної освіти. - 2019. - Вип. 14. - С. 205-218. uk_UA
dc.identifier.issn 2413-2578
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/3730
dc.description.abstract У статі висвітлено сучасні погляди на стрес та психічну травму. Описано психологічний феномен «резилієнсу» як здатності особистості до емоційної стійкості в ситуації травми та швидкого психологічного відновлення після стресових і травматичних подій. Узагальнено основні теоретичні дослідження та основні концепти підходу «резилієнс» у сучасній психологічній науці. Представлено розуміння копінг-поведінки особистості у ситуації травмуючих факторів та напрямків формування копінгового ресурсу людини з метою зниження та компенсації негативних наслідків життєвих ситуацій. Розуміння механізмів копінгу, психологічного резилієнсу та механізмів психічного відновлення може слугувати підґрунтям у розробці програм просвітницького, розвивального та корекційного характеру у системі освіти. uk_UA
dc.description.abstract The article talks about new opinions on understanding stress and mental trauma. According to classical views on psychological trauma, the effects of trauma are evaluated by scientists as negative: in acute stress disorder, post-traumatic stress disorder and adaptation disorders as the result. However, they began to pay attention to the fact that people respond differently to the traumatic events in their lives. As a result, some people are developed PTSD (post-traumatic stress disorder), while others are not. This fact became the basis for two main approaches in psychological science: one of them is based on the concept of “trauma”, while the other - on the concept of “resiliency”. The psychological phenomenon of “resiliency” is described as the person's ability to emotional stability in a situation of trauma and rapid psychological recovery after stressful and traumatic events. The author analyses theoretical studies and basic concepts of the “resiliency” approach in modern psychological science. In the contextual notion of resiliency of great importance is given to the mastery of the personality. Moreover, the central mechanism of elasticity in a situation of traumatic stress is considered by developed adaptive coping strategies, that is, psychological processes of learning stress. In the process of mastering the factor of stress, each person uses his set of strategies taking into account the available and psychological reserve or personal copying resources. For this reason, coping behaviour began to be seen as a consequence of the interaction of coping strategies and copyrights. The author describes the directions of development of human copyrights to expand his personal arsenal to overcome stress and traumatic factors, as well as to compensate for the negative effects of life events. Understanding the mechanisms of coping, psychological resiliency and mechanisms of mental recovery can be the basis for programs of educational, developmental and correctional character in the education system. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher ПП «Медобори-2006» uk_UA
dc.relation.ispartofseries 14;
dc.subject резилієнс uk_UA
dc.subject стрес uk_UA
dc.subject травматичні події uk_UA
dc.subject копінг-стратегії uk_UA
dc.subject діти та підлітки uk_UA
dc.subject психокорекція uk_UA
dc.subject формування психологічної пружності uk_UA
dc.subject stress en
dc.subject traumatic events en
dc.subject resiliency en
dc.subject coping strategies en
dc.subject children and adolescents en
dc.subject psychocorrection en
dc.subject formation of psychological elasticity en
dc.title Резилієнс підхід у психолого-педагогічній корекції травматичних та стресових станів uk_UA
dc.title.alternative Risiology approach to psychological and pedagogical correction of travmatic and stressful states en
dc.type Article en
dc.identifier.udc 159.96-376.1


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу