Враховуючи неоднозначність і широкий спектр розуміння здорового способу життя підлітків з особливими освітніми потребами, виникає потреба у дослідженні феномену використання вчителями фізичної культури оздоровчих традицій українського козацтва крізь призму різних наукових підходів (аксіологічного, системного, культурологічного, діяльнісного), що дасть змогу узагальнити загальні положення про ЗСЖ, спрямованого на формування філософії здоров’я, світоглядних установок на збереження здоров’я, пізнання учнівською молоддю навколишнього світу й набуття соціального досвіду здоров’язбереження, а також формування вмінь і навичок, що сприяють фізичному та духовному самовдосконаленню.
Мета дослідження передбачає теоретичне вивчення та аналіз процесів використання вчителями фізичної культури оздоровчих традицій українського козацтва при формуванні здорового способу життя підлітків з особливими освітніми потребами.
Результати. Проведений ретроспективний аналіз науково-літературних джерел свідчить прo наявніcть різнoманітних аcпектів іcтoричнoгo рoзвитку фізичнoгo вихoвання в України та доцільність використання вчителями фізичної культури оздоровчих традицій українського козацтва при формуванні здорового способу життя підлітків (у руховій активності, загартовуванні, харчуванні, умовах праці тощо). Ґрунтуючись на аналізі проблеми використання вчителями фізичної культури традицій українського козацтва при формуванні ЗСЖ підлітків з’яcoванo, що перед cиcтемoю вищої фізкультурної освіти стоять завдання зміни педагогічної парадигми з метoю реалізації потенціалу козацької педагогіки в оздоровленні сучасної учнівської молоді підліткового віку.
Given the ambiguity and wide range of understanding of a healthy lifestyle of adolescents, there is a need to study the phenomenon of the use of physical education teachers of the health traditions of Ukrainian Cossacks through the prism of different scientific approaches, which will allow us to generalize the general provisions on HL, aimed at developing a philosophy of health, outlook on health preservation, learning about the youth of the outside world and gaining social experience of health care, as well as developing skills that contribute to physical and spiritual self-improvement.
Purpose. The purpose of the study involves the theoretical study and analysis of the processes of the use by teachers of physical education of Ukrainian Cossacks health care traditions using physical culture during the formation of a healthy lifestyle of teenagers with special educational needs.
Results. A retrospective analysis is conducted scientifically literary sources testifies to the presence of various aspects of historical development of physical education at Ukraine and expedience of the use of physical culture teachers of health traditions of Ukrainian Cossacks at forming of healthy lifestyle of teenagers (in motive activity, tempering, nutrition, working conditions and others like that). Based on the analysis of problem of the use of physical culture teachers of Ukrainian Cossacks traditions at forming of HL of teenagers it was found out, that before the system of higher athletic education there are the tasks of change of pedagogical paradigm with the purpose of achieving the potential of Cossack pedagogics in making healthy of modern student's youth of teens with special educational needs.