The aim of the article is the review of scientific approaches and empirical research of the problem of formation of the value component in the personality structure of future specialists, in particular, life and professional values, active teaching methods. The following theoretical methods of the research were used to solve the tasks formulated in the article: the methods of the analysis, systematization, modelling, generalization, conversation, questionnaire, we used experimental and formative methods, methods of mathematical statistics. The results of the research. Thus, the analysis of our results has shown that the potential of the person is manifested and acquired in the process of such activities, which gives this activity a problem-creative, exploratory nature. The article substantiates the importance of the problem of improving the quality of the professional training of future specialists in the pedagogical industry with the use of active teaching methods, specific pedagogical situations in the study of professional disciplines, in particular, practical training aimed at the formation of a personality of a specialist who would be competitive on the domestic and European labour markets. Conclusions. The article substantiates the importance of the problem of quality improvement. To improve the organization of the educational process, the acquisition of practical skills close to the conditions of the educational process, the formation of professional and personal competencies of the future specialist in the pedagogical field, it is advisable to pay important attention to the problem of practical training through the implementation of active teaching methods in the educational process of the higher educational institutions, which is one of the main ways for acquiring the practical skills and abilities necessary for the formation of the specialist’s personality, who will be competitive in the domestic and European labour market in order to be able to independently find solutions to pedagogical problems, expand professional knowledge, make original and creative decisions in conditions of the future pedagogical activity.
Мета статті – оглянути наукові підходи й емпірично дослідити проблеми формування ціннісного компонента у структурі особистості майбутніх фахівців, зокрема життєвих і професійних цінностей, активними методами навчання. Для розв’язання поставлених у роботі завдань використано такі теоретичні методи дослідження: аналіз, систематизація, моделювання, узагальнення, бесіда, анкетування, експериментальні методи, зокрема, констатувальний і формувальний експерименти, методи математичної статистики. Результати дослідження. Аналіз отриманих результатів показав, що потенціал особистості виявляється і набувається у процесі такої діяльності, що надає цій діяльності проблемно-творчого, пошукового характеру. Обґрунтовано важливість проблеми підвищення якості професійної підготовки майбутніх фахівців педагогічної галузі з використанням активних методів навчання, конкретних педагогічних ситуацій при вивченні фахових дисциплін, зокрема практичної підготовки, спрямованої на формування особистості фахівця, який був би конкурентоспроможним на вітчизняному та європейському ринках праці. Висновки. Для покращення організації навчального процесу, набуття практичних навичок, наближених до умов освітнього процесу, формування професійно-особистісних компетенцій у майбутнього фахівця педагогічного напряму доцільно звернути увагу на проблему практичної підготовки шляхом запровадження у навчально-виховний процес вищого освітнього закладу активних методів навчання, що є одним з основних стержнів для набуття практичних умінь і навичок, необхідних для формування особистості фахівця, конкурентоспроможного на вітчизняному та європейському ринках праці з метою можливості самостійного пошуку вирішення поставлених педагогічних завдань, розширення фахових знань, прийняття оригінальних і творчих рішень в умовах майбутньої педагогічної діяльності.