Дисертаційне дослідження присвячено розробленню й апробації спеціальної методики взаємозв’язку уроку і позакласної роботи для формування соціальної компетентності підлітків з інтелектуальними порушеннями. У науковій роботі охарактеризовано соціальну компетентність підлітків з ІП, обґрунтовано її основні структурні компоненти, представлено показники формування соціальної компетентності підлітків, доведено значущість взаємозв’язку уроку та позакласної роботи у формуванні соціальної компетентності підлітків з ІП.
The dissertation study is devoted to the development and approval of a special methodology of the relationship between the lesson and extracurricular activities for the formation of social competence of adolescents with intellectual disabilities (ID). The scientific work characterizes the social competence of adolescents with ID, substantiates its main structural components, presents the indicators of the formation of social competence of adolescents, proves the importance of the relationship between lessons and extracurricular activities in the formation of social competence of adolescents with ID.