DSpace Repository

Розвиток вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки молодшими школярами з особливими освітніми потребами

Show simple item record

dc.contributor.author Михальська, Світлана Анатоліївна
dc.contributor.author Сливка, Т. М.
dc.date.accessioned 2024-04-02T08:38:18Z
dc.date.available 2024-04-02T08:38:18Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Михальська С.А., Сливка Т.М. Розвиток вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки молодшими школярами з особливими освітніми потребами. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 67(2). С. 98-102. uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/7894
dc.description.abstract Стаття присвячена одній з актуальних проблем розвитку вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки учнями з особливими освітніми потребами. Важливими компонентами причинно-наслідкових зв’язків є такі операції, як аналіз, синтез, узагальнення, порівняння, абстрагування та класифікація. Встановлено, що у більшості учнів з порушеннями інтелектуального розвитку, затримкою психічного розвитку, складними порушеннями спостерігається низький рівень розвитку вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами та предметами. Зазначається, що учні з порушеннями інтелектуального розвитку часто невірно встановлюють причинно-наслідковий зв’язок між явищами чи ситуаціями та неправильно пояснюють причинно-наслідкові відношення та замінюють їх тавтологічними відповідями, хаотично виконують завдання, помилки не виправляють; учні із затримкою психічного розвитку не встановлюють причинних зв’язків між незрозумілими явищами та предметами, а за допомогою навідних запитань, надавали частково правильні відповіді; учні зі складними порушеннями на запитання не дають жодної відповіді та відмовчються на навідні запитання, без використання наочності встановлення причинно-наслідкових залежностей дається надзвичайно важко. Визначено, що майже половині учнів з порушенням зору, розладами спектру аутизму притаманний низький рівень розвитку вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами та предметами. Зазначається, що учні з порушеннями зору мають труднощі встановлення причинно-наслідкових залежностей через зниження можливості до прогнозування та через збідненість життєвого досвіду, але за допомогою навідних запитань правильно встановлюють причинно-наслідковий зв’язок і намагаються давати відповіді вірно; учні з розладами спектру аутизму через порушення адекватного оцінювання обставин не завжди вірно встановлюють причинність між певними явищами, на запитання відмовчуються і не бажають давати відповідей, також вони не готові до взаємодії. uk_UA
dc.description.abstract The article is devoted to one of the current problems of developing the ability to establish cause and effect relationships by students with special educational needs. The main components of cause and effect relationships are analysis, synthesis, generalization, comparison, abstraction, and classification. It has been established that the majority of students with intellectual development disorders, developmental delay, and complex disorders have a low level of the ability to establish cause and effect relationships between phenomena and objects. It is mentioned that students with intellectual disabilities often incorrectly establish and explain cause and effect relationships between phenomena or situations and replace them with tautological answers, do tasks chaotically, never correct mistakes; students with mental retardation do not establish causal relationships between incomprehensible phenomena and objects but due to leading questions they could give partially correct answers; students with complex disorders totally can not answer the questions even they are offered the leading questions, it is extremely difficult for them to establish cause and effect relationships without visualization. It was determined that almost half of students with visual impairments and autism spectrum disorders have a low level of the ability to establish cause and effect relationships between phenomena and objects. It is noted that students with visual impairments have difficulties with establishing cause and effect relationships due to decrease of the ability to predict and because of poor life experience, but due to leading questions they establish the cause and effect relationships correctly and try to give correct answers; students with autism spectrum disorders, because of lack of adequate assessment of circumstances, infrequently establish the causality between certain phenomena, and refuse to answer questions and interact with environment. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Видавничий дім "Гельветика" uk_UA
dc.subject мислення uk_UA
dc.subject причинно-наслідкові зв’язки uk_UA
dc.subject учні з особливими освітніми потребами uk_UA
dc.subject молодші школярі uk_UA
dc.subject порушення інтелектуального розвитку uk_UA
dc.subject затримка психічного розвитку uk_UA
dc.subject розлади спектру аутизму uk_UA
dc.subject порушення зору uk_UA
dc.subject складні порушення uk_UA
dc.subject thinking en
dc.subject cause-and-effect relationships en
dc.subject students with special educational needs en
dc.subject younger schoolchildren en
dc.subject intellectual development disorders en
dc.subject mental retardation en
dc.subject autism spectrum disorders en
dc.subject visual impairments en
dc.subject complex disorders en
dc.title Розвиток вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки молодшими школярами з особливими освітніми потребами uk_UA
dc.title.alternative DEVELOPMENT OF THE SKILLS OF ESTABLISHING CAUSE AND EFFECT RELATIONSHIPS BY YOUNGER SCHOOL STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account