У статті розглядаються характеристики особистісних ціннісних орієнтацій як центральних компонентів психологічної структури особистості майбутнього педагога, досліджено особливості самовизначення та соціальної детермінації людської поведінки, її саморегуляції та прогнозування, проаналізовано особливості мотиваційно-ціннісних структур, адекватних новій ситуації, що склалася, а також вивчено особистісні ціннісні орієнтації і процеси формування громадянської самосвідомості, встановлено вплив змісту ціннісних орієнтацій на професійну спрямованість майбутніх вчителів в процесі навчання у вузі, зокрема виявлено специфіку особистісних цінностей сучасних студентів педвузу, проаналізовано як суспільні цінності перетворюються в особисті, що є актуальним на сучасному етапі розвитку суспільних відносин.
The article deals with the efficiency of the formation of value orientations of teacher and the entire system of the preparation depend on how external educational influences correspond to the objectives and content of self-education. The value orientations are central components of the structure of personality. It defines the direction on the implementation of certain attitude, the content of the perceptions about “I am”, about behavior and normative-evaluative attitude toward the environment. They are the result of mastering the environment, given its importance to meet the needs of the individual and indicate the level of social maturity. How the conscious items and the dominant needs of the individual define the arrangement of the selection of certain areas of life, ways of life, they provide stability of personality in uncertain and crisis conditions. Characteristics of any value orientation depend on the intrinsic properties of the personality. The formation of values and value orientations are social in nature, related to the character of activity, mediated communication and evaluation and reflect the essentiality of personal activity. Adolescence is sensual to form the value orientations as a firm characteristic of the person that affects the formation of the conception of the world. Psychological basis of the formation of value orientations in adolescence is a process of learning the values of life and converting them into meaningful elements of value concepts.