Розкрито показники морально-ціннісної спрямованості усвідомлення міжособистісних конфліктів майбутніми педагогами (співвідношення егоїстичних і гуманістичних цінностей, їх стійкість, прагнення до злагоди з товаришами і толерантність). Показано, що для усвідомлення міжособистісного конфлікту важливою є здатність майбутнього педагога робити гуманістично орієнтовані вибори, виступати на захист духовних цінностей, відстоювати їх у конфліктних ситуаціях, вирішувати проблемні комунікативні ситуації виходячи з інтересів дитини, чітко розмежовувати випадки можливих компромісів і твердої непохитності. Отримано дані про те, що значна частина (близько третини) майбутніх учителів мають низький рівень досліджуваної спрямованості, чим засвідчено необхідність розроблення відповідного формувального експерименту.
It was showed that the study of future teachers’ ethical value orienta-tion as a component of interpersonal conflicts realizing is an important part of their positive conflict behavior forming. The indicators of investigated ethical values orientation were disclosed. They are the correlation between selfish and humanistic values, their firmness, the aspiration to consent and tolerance. It were used such methods as value ranging, tendency to norms disturbance scale of “Determination of Tendency to deviant behavior” questionnaire by A.N.Orel, “Diagnostic of com-municative attitudes” by V.V.Boyko, “Diagnostic of communicative tolerance” by V.V.Boyko. It was presented the results of empirical study of 135 third year students of physics and mathematics and pedagogical university departments. It was established that 16,3% of studying students have high level of ethical value orientation of interpersonal conflicts realizing, 53,3% of them have av-erage level and 30,4% nave low level. It was revealed by empirical way that near third part of future teachers with a low level of moral value trend at interpersonal conflicts realizing is rather dangerous phenomena which badly influences at pedagogues’ professional becoming. It was shown that peda-gogical profession requires the resistant and high moral teachers’ values which provide constructive educational interpersonal relations with colleagues, pupils and their parents. It was considered the importance the pedagogues’ ability to make humanistic oriented choices, to defense the spiritual values, to assert them while conflict situations, to solve communicative problems regarding the principles of children interests protection and providing all terms for their development, to differen-tiate clearly the cases of possible compromises and solid incompliance. The empirical data re-vealed the necessity of proper forming work.