У статті розглянуто особливості розвиваючого навчання у загальноосвітній та спеціальній педагогіці. Звертається увага на розгляд терміну «розвиваюче навчання», що припускає перш за все вивчення проблеми співвідношення навчання і розвитку, яка завжди визнавалася однією із основних проблем педагогіки. Ця тема актуальна у педагогіці в даний час, оскільки вона має на увазі пошук наукових основ навчання, які б бачили індивідуальні можливості кожної дитини і їх зміни в процесі вікового розвитку. Для досягнення найкращих результатів при роботі за принципами розвиваючого навчання у загальноосвітньому просторі основою мають бути принципи загальної дидактики, які б викликали активність у дитини і визначали її спрямованість, тобто має створюватись потреба, що спонукатиме до активності і мотив для спрямування діяльності. Для успішного корекційно-виховного процесу і позитивної соціальної адаптації учнів допоміжної школи за принципами розвиваючого навчання, педагогічний процес має базуватись на принципах загальної дидактики, як основа, але реалізація яких передбачає формування та максимальну активізацію компенсаторних можливостей організму та особистості при аномаліях розвитку, а також специфічних умов оптимальної реалізації загальнопедагогічних дидактичних принципів у спеціальному навчанні. Різні галузі спеціальної дидактики мають свої, особливі, залежно від особливостей порушення, завдання.
This article describes the features of developmental education in general and special pedagogy. Attention is drawn to the term «developmental education», implying primarily a study of the relationship between education and development, which has always recognized one of the main problems of pedagogy. This topic is relevant in pedagogy at present, because it implies a search of scientific basis of training that would see the individual capabilities of each child and their changes in the age of. For best results when working on the principles of developmental education in a general area should be the basis of general principles of didactics, which would have caused the child's activity and determine its orientation, that has created a need that will encourage activity and tune to channel activities. Successful remedial training process and positive social adaptation of pupils of secondary school on the principles of developmental education, teaching process should be based on the principles of general didactics as a basis, but whose implementation involves the formation and maximum activation of compensatory capacity of the organism and the individual anomalies of development and specific conditions optimal implementation of general teaching principles in special education. Various industries have their special didactics, special, depending on the particular violations task.