Abstract:
Процеси пошуку, осмислення та накопичення нових художніх ідей і форм, спроби синтезу різних жанрів і видів мистецтва, традицій різних культур, епох і напрямків, що ознаменували межу XIX – XX ст., супроводжувалися кризою системи наукових, етичних і естетичних цінностей. «Символом часу» стає декаданс – перехідне явище, що відбиває «кінець історії», «розрив часів», «глибинний зсув культури» тощо. В його основі лежав екзистенціальний страх перед майбутнім; в Англії він «об'єднав під своїми прапорами всіх тих, хто протистояв вікторіанським цінностям не тільки в мистецтві, але і в суспільстві». Межа XIX - XX ст. – час панування стилю модерн (лат. modemus - новий, сучасний). Зародившись як стиль архітектури в Англії на початку 1890-х рр., він задав тон іншим національним культурам і став інтернаціональним. Окремі течії існували не ізольовано, а тісно взаємодіяли: «сецессіон» в Австрії, «югендштіль» в Німеччині, «ліберті» в Італії, «арт-нуво» у Франції. Особливістю ліричного тексту Бердслі є його фрагментарність і незавершеність, і звідси – культурно-історична відкритість для інших текстів. Крім цього, створені художником малюнки та ілюстрації неможливо розглядати у відриві від його літературної спадщини. Літературна творчість Обрі Бердслі, творця стилю модерн в графіці, «денді в житті» і «дилетанта» в мистецтві, визнано сьогодні очевидним фактом. Метою магістерської роботи є цілісне дослідження літературної спадщини Бердслі і вираження в ній декадентських ідей, висунутих романтиками і символістами.