Показать сокращенную информацию
dc.contributor.author | Бахмат, Наталія Валеріївна | |
dc.contributor.author | Сидорук, Людмила Миколаївна | |
dc.date.accessioned | 2023-04-24T09:53:57Z | |
dc.date.available | 2023-04-24T09:53:57Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Бахмат Н. Формування сучасних уявлень про адаптивне освітнє середовище закладу вищої освіти / Н. Бахмат, Л. Сидорук // Освітній простір України. - 2019. - Вип. 15. - С. 17-25. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/7398 | |
dc.description.abstract | У статті обгрунтовано необхідність формування адаптивного освітнього середовища закладу вищої освіти. На основі аналізу наукових праць охарактеризовано сутність поняття “адаптивне освітнє середовище закладу вищої освіти”. Визначено його основні характеристики і умови формування, розглянуто окремі аспекти реалізації. Зокрема, визначено, що їх застосування дозволяє підвищити якість навчання й підсилити освітні ефекти впровадження інноваційних педагогічних програм і методик, оскільки дає викладачам додаткові можливості для побудови індивідуальних освітніх траєкторій здобувачів вищої освіти, а також дозволяє автоматизувати цей процес. | uk_UA |
dc.description.abstract | The article emphasizes the necessity of adaptive educational circumstance formation in the higher educational establishment, such surroundings should be adjusted to learners’ skills, needs, and abilities in order to make these students to be active participants of educational process and provide the right for a high quality education. Taking into consideration the definition given by foreign and Ukrainian scholars, adaptivity of educational process is considered to use IT technologies or disabled learner-centered teaching with a deep concern of their psychological and physiological features. The scholars announce main characteristics of adaptive educational circumstances to be flexibility of education and focus on individual features of students. It was proved that formation of adaptive educational circumstances should be created by means of integrating of pedagogical, digital and inclusive technologies which take into essential consideration learners’ individual skills and needs. Adaptive teaching will provide flexibility and personalization for students to have the equal access to higher education. The research resulted the idea about importance of adaptivity in formation of educational circumstances which match the criteria of society and educational principles. Realization of these peculiarities of education would be possible through usage of IT technologies in this way there will be necessary circumstances for individualization and personalization of teaching. There are outlined advantages of adaptive teaching with using IT technologies for students. | en |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника | uk_UA |
dc.subject | адаптація освітнього процесу | uk_UA |
dc.subject | освітнє середовище | uk_UA |
dc.subject | інклюзія | uk_UA |
dc.subject | адаптивне навчання | uk_UA |
dc.subject | інформаційно-комунікаційні технології | uk_UA |
dc.subject | вища освіта | uk_UA |
dc.subject | adaptation of educational process | en |
dc.subject | educational circumstances | en |
dc.subject | inclusion | en |
dc.subject | adaptive teaching | en |
dc.subject | digital and communicative technologies | en |
dc.subject | higher education | en |
dc.title | Формування сучасних уявлень про адаптивне освітнє середовище закладу вищої освіти | uk_UA |
dc.title.alternative | Development of contemporary visions about adaptive educational circumstances of the higher educational establishment | en |
dc.type | Article | en |