DSpace Repository

Формування професійно-трудової компетентності школярів з інтелектуальними порушеннями засобами професійної орієнтації

Show simple item record

dc.contributor.author Бахмат, Наталія Валеріївна
dc.contributor.author Вержиховська, Олена Миколаївна
dc.date.accessioned 2023-04-24T10:06:42Z
dc.date.available 2023-04-24T10:06:42Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Бахмат Н. Формування професійно-трудової компетентності школярів з інтелектуальними порушеннями засобами професійної орієнтації / Н. Бахмат, О. Вержиховська // Педагогічний дискурс. - 2020. - Вип. 29. - С. 24–28 uk_UA
dc.identifier.uri http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/7399
dc.description.abstract В роботі на основі аналізу катамнестичних даних школярів з інтелектуальними порушеннями дається оцінка ефективності проведення профорієнтаційної роботи в спеціальних закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО), як засобу та важливої умові формування професійно-трудової компетентності школярів. Узагальнено науковий досвід з проблеми дослідження. На основі даних наукових досліджень вказано на особливості здійснення професійної орієнтації в спеціальних ЗЗСО. Визначені психолого-педагогічні умови її ефективного здійснення. uk_UA
dc.description.abstract In the article process of vocational guidance as criterion of overall performance of staff of special schools for children with psychophysical violations, and also as an important condition and means for formation of professional and labor competence of pupils is considered. The short interval of time which is taken away for labor training forces special school to unite the general labor preparation in primary classes with vocational training which begins in the senior classes. Features of intellectual development, the available violations of physical development of pupils of special schools, don’t allow the pupil to choose independently the profession owing to not ability to define requirements of the profession to the candidate, lack of ability to estimate critically the abilities, to correlate them with required professions, to execute monitoring of the profession in labor market. These problems have to be solved in the course of vocational guidance at special school which includes such stages of work as professional education, professional promotion, professional consultation, professional diagnostics, professional selection by the exception improper to the professions of the pupil. The scientific research of the author conducted in some cities of Ukraine showed that professional orientation work at special schools is carried out formally, limited to not numerous classes in labor training, registration of stands on which information for pupils and their parents about professional schools or lyceums of the city is placed. Questioning of graduates of special schools, conversations with their parents, studying of school documentation allowed to draw the conclusion that most of pupils after leaving school experience considerable difficulties at employment, further vocational education. The results of the research showed that 14% of total number of the surveyed increased the vocational training at schools, and work at a factory by the received profession. 22 % of respondents were employed as general workers, that is not in the specialty, other graduates of schools remained not employed. One of the reasons of such situation is in underestimation of its role by heads of special educational institutions. en
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія uk_UA
dc.subject професійна орієнтація uk_UA
dc.subject професійно-трудова компетентність uk_UA
dc.subject учні з інтелектуальними порушеннями uk_UA
dc.subject vocational guidance en
dc.subject professional and labor competence en
dc.subject persons with psychophysical violations en
dc.title Формування професійно-трудової компетентності школярів з інтелектуальними порушеннями засобами професійної орієнтації uk_UA
dc.title.alternative Formation of professional labor competence of schoolchildren with intellectual disabilities by means of professional orientation en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account