Abstract:
Актуальність роботи обумовлена недостатньою розробкою науково-методичних засад впровадження інноваційних технологій у процес навчання та виховання дітей зі складними формами порушень розвитку. Упорядковано класифікацію та категоріальний апарат, які позначають різні варіанти комбінованого порушення розвитку. Охарактеризовано структуру комплексного порушення опорно-рухового апарату та мовлення. Розроблено комплексну діагностичну психолого-педагогічну методику, яка дозволила визначити рівень розвитку навичок моторної та мовленєвої сфер дитини. Виділено три групи дітей за рівнями розвитку моторної та мовленєвої сфер і функціональними можливостями, описані особливості психічної діяльності таких дітей та виділені спільні й відмінні закономірності їхнього розвитку. Визначено умови впровадження психолого-педагогічного супроводу дітей зі складними порушеннями. Описано зміст та організацію пропедевтичної корекційно-педагогічної роботи для виділених груп. Визначено та виділено принципи навчання та виховання, які мають бути дотримані у корекційній роботі з дітьми, які мають комплексні порушення розвитку: загальнодидактичні, спеціальні та специфічні. Розроблено практичні рекомендації щодо навчання та виховання дітей з комплексними порушеннями опорно-рухового апарату та мовлення. Матеріал навчально-методичного посібника розрахований на здобувачів ступенів вищої освіти бакалавр і магістр, які навчаються за спеціальністю 016 Спеціальна освіта спеціалізацієї 016.01 Логопедія ОП Спеціальна освіта (Логопедія), практикуючих вчителів-логопедів та керівників закладів освіти.