Дослідження присвячене проблемі формування професійної компетентності майбутніх економістів у процесі вивчення математичних дисциплін у закладах фахової передвищої освіти. За результатами системного аналізу виокремлено організаційно-педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх економістів у процесі вивчення математичних дисциплін. Визначено критерії, показники й рівні сформованості професійної компетентності майбутніх економістів у процесі вивчення математичних дисциплін у ЗФПО, зокрема: мотиваційний, когнітивний, діяльнісний та особистісно-професійний. Розроблено та обґрунтовано складові моделі формування професійної компетентності майбутніх економістів у процесі вивчення математичних дисциплін у ЗФПО.
The research deals with the issue of future economists’ professional competence formation in the process of studying mathematical disciplines in professional prehigher educational institutions. According to the results of the system analysis, the organizational and pedagogical conditions for future economists’ professional competence formation in the process of studying mathematical disciplines are determined. The criteria, indicators and levels of future economists’ professional competence formation in the process of studying mathematical disciplines in PPEI such as motivational, cognitive, activity and personal-professional are determined. The components of the model for future economists’ professional competence formation in the process of studying mathematical disciplines in PPEI were developed and substantiated.