Стаття присвячена проблемі економічного виховання учнів з інтелектуальними порушеннями. Впровадження компетентнісного підходу в освіту актуалізує проблему формування фінансової грамотності учнів у процесі економічного виховання. Метою дослідження є аналіз проблеми економічного виховання як основи формування фінансової грамотності учнів з інтелектуальними порушеннями. У дослідженні використано методи теоретичного аналізу та узагальнення літературних джерел. Охарактеризовано фінансову грамотність як одну із ключових компетентностей учнів. Обґрунтовано, що наявність інтелектуальних порушень негативно позначається на формуванні фінансової грамотності, зокрема учні з інтелектуальними порушеннями мають значні труднощі у розумінні економічних процесів та усвідомленні себе як суб’єкта економічних відносин, їм складно адаптуватись до самостійного економічного життя. Визначено, що формування фінансової грамотності є завданням економічного виховання, що передбачає не лише засвоєння систематизованих знань, умінь, навичок економічної діяльності, а й формування свідомої економічної поведінки, якостей особистості, потреби в економічних знаннях та розвиток інтересу до проблем економіки. Здійснено аналіз можливостей реалізації економічного виховання у процесі навчання, корекційно-розвиткової та позакласної роботи. Визначено, що уроки математики є базою для формування економічних знань; уроки трудового навчання забезпечують можливість інтегрування елементів практичної економічної діяльності у навчання. Економічне виховання учнів з інтелектуальними порушеннями може реалізуватись під час корекційно-розвиткової роботи, зокрема на заняттях з соціально- побутового орієнтування. Позакласна виховна робота сприяє формуванню пізнавального інтересу до економічних знань та ринкових відносин, економічної поведінки учнів. Визначено вагому роль сім’ї у реалізації завдань економічного виховання. Зроблено висновок про доцільність посилення ролі закладів освіти в економічному вихованні учнів з інтелектуальними порушеннями та поєднання зусиль з сім’ями дітей у цьому напрямі.
The article is devoted to the problem of economic education of students with intellectual disabilities. The introduction of the competency-based approach to education actualizes the problem of forming students' financial literacy in the process of economic education. The purpose of the article is to analyze the problem of economic education as a basis for the formation of financial literacy of students with intellectual disabilities. The research used methods of theoretical analysis and generalization of literary sources. Financial literacy is characterized as one of the key competencies of students. It is substantiated that the presence of intellectual disorders negatively affects the formation of financial literacy, in particular, these students have significant difficulties in understanding economic processes and awareness of themselves as subjects of economic relations, it is difficult for them to adapt to independent economic life. It was determined that the formation of financial literacy is the task of economic education of students, which involves not only the assimilation of systematized knowledge, abilities, skills of economic activity, but also the formation of conscious economic behavior, personality qualities, the need for economic knowledge and the development of interest in economic problems. An analysis of the possibility of implementing economic education in the process of education, correctional development and extracurricular work was carried out. It was determined that mathematics lessons are the basis for the formation of economic knowledge; labor training lessons provide an opportunity to integrate elements of practical economic activity into training. Economic education of students with intellectual disabilities can also be implemented during correctional and developmental work, in particular during classes on social and everyday orientation. Extracurricular educational work contributes to the formation of cognitive interest in economic knowledge, increases students' economic knowledge, helps teachers to cultivate students' interest in market relations. The important role of the family in the implementation of tasks of economic education is defined. A conclusion was made about the expediency of strengthening the role of educational institutions in the economic upbringing of students with intellectual disabilities and combining efforts with children's families in this direction.