Стаття присвячена проблемі впровадження дуальної форми навчання у процес підготовки фахівців спеціальної освіти. У дослідженні визначено актуальність дуальної освіти для формування професійної компетентності майбутніх фахівців спеціальної освіти. Здійснено теоретичний аналіз проблеми організації дуальної форми навчання у закладах вищої освіти. Обґрунтовано значущість дуальної форми навчання для формування професійної мобільності фахівців спеціальної освіти, що проявляється у готовності до змін у професійній діяльності, швидкій адаптації до нових умов. Представлено методику та результати дослідження, присвяченого вивченню проблеми дуальної освіти здобувачів вищої освіти за спеціальністю 016 Спеціальна освіта. Зокрема, визначено, що значна частина здобувачів поєднує навчання та професійну діяльність за фахом, проте не навчається на дуальній формі. При цьому більшість респондентів зазначали, що поєднувати навчання і роботу для них складно. Здобувачі вищої освіти відзначили недостатність знань про дуальну форму здобуття освіти, хоча виділяли значну кількість її переваг для успішного фахового навчання, працевлаштування та професійної самореалізації. Основними перевагами дуальної форми навчання здобувачі вищої освіти визначили можливість поєднувати навчання та роботу, отримати багато практичного досвіду, закріпити теоретичні знання. Водночас більшість респондентів не висловили готовності до навчання за дуальною формою здобуття вищої освіти. Результати дослідження свідчать про необхідність розробки механізмів ефективного впровадження дуальної форми навчання в освітній процес закладів вищої освіти для підготовки мобільних фахівців спеціальної освіти. Окреслено шляхи удосконалення системи дуальної освіти у процесі підготовки фахівців спеціальної освіти як умови формування їхньої мобільності у майбутній професійній діяльності.
The article is devoted to the problem of introducing a dual form of education into the process of training specialists in special education. The study determined the relevance of implementing a dual form of education for the formation of professional competence of future specialists in special education. It is substantiated the significance of the dual form of obtaining education for the formation of professional mobility of future specialists in special education, which is manifested in readiness for changes in professional activity, quick adaptation to new conditions. The methodology and results of the study devoted to the study of the problem of dual education of higher education applicants in the specialty 016 Special education are presented. In particular, it was determined that a significant part of higher education students combine studies and professional activity by specialty, but do not study in a dual form. At the same time, the majority of respondents noted that it is difficult for them to combine study and work. Students of higher education noted the lack of knowledge about the dual form of education, although they highlight a significant number of its advantages for successful professional training, employment and professional self-realization. The main advantages of the dual form of education are the opportunity to combine study and work, gain a lot of practical experience, and consolidate theoretical knowledge. At the same time, the majority of respondents did not express readiness to study under the dual form of obtaining higher education. The results of the study indicate the need to develop mechanisms for the effective introduction of a dual form of education into the educational process of higher education institutions for the training of mobile specialists in special education. Ways to improve the system of a dual form of education in the process of training specialists in special education as a condition for the formation of their mobility in future professional activities are outlined.