Наукове дослідження присвячене проблемі формування мотивації досягнення успіху в учнів з інтелектуальними порушеннями. Актуальність теми визначається сучасними тенденціями компетентнісного підходу в спеціальній освіті, спрямованого на формування успішної особистості учнів. Мотивація досягнення успіху є вагомою для формування особистості та є чинником соціальної компетентності. У статті здійснено теоретичний аналіз проблеми розвитку мотивації досягнення успіху у загальній та спеціальній психології та педагогіці, який дав змогу розкрити психологічні особливості прояву мотивації досягнення успіху у поведінці, спілкуванні та діяльності; специфіку розвитку потребово-мотиваційної сфери учнів з інтелектуальними порушеннями. Визначено, що у дітей з інтелектуальними порушеннями переважають мотиви уникнення невдачі та байдуже ставлення до успіху. Обґрунтовано, що мотивація досягнення успіху формується в учнів шляхом створення відповідних умов у процесі навчання та у позакласній роботі. Визначено педагогічні умови формування мотивації досягнення успіху в учнів з інтелектуальними порушеннями, зокрема: 1) використання прийомів створення ситуації успіху на уроках, ефективність яких у роботі з дітьми з інтелектуальними порушеннями передбачає зміну форм та методів роботи з метою підсилення дії створеної ситуації успіху, акцентуації уваги на досягненнях, зацікавлення процесом навчання; 2) розробка та включення у план виховної роботи циклу виховних годин «Успіх у моєму житті», індивідуальних та групових бесід, системи доручень, створення куточка успіху; 3) командний підхід до створення ситуації успіху учням з інтелектуальними порушеннями; 4) залучення батьків до створення ситуації успіху учням з інтелектуальними порушеннями. Перспектива подальших досліджень полягатиме у розробці педагогічного інструментарію та методичних рекомендацій щодо реалізації педагогічних умов формування мотивації досягнення успіху в учнів з інтелектуальними порушеннями у процесі навчання та позакласної роботи.
The scientific research is devoted to the problem of formation of motivation to achieve success in students with intellectual disabilities. The relevance of the topic is determined by the modern trends of the competence approach in special education aimed at forming a successful personality of students. The motivation to achieve success is important for the formation of personality and is a factor of social competence. The article provides a theoretical analysis of the problem of the development of motivation to achieve success in general and special psychology and pedagogy, which made it possible to reveal the psychological features of the manifestation of motivation to achieve success in behavior, communication and activity; the specifics of the development of the need-motivational sphere of students with intellectual disabilities. It was determined that the motives of avoiding failure and an indifferent attitude towards success prevail among children with intellectual disabilities. It is substantiated that the motivation to achieve success is formed in students by creating appropriate conditions in the learning process and in extracurricular work. Pedagogical conditions for the formation of motivation to achieve success among students with intellectual disabilities have been determined, in particular: 1) the use of techniques for creating a situation of success in lessons, the effectiveness of which in working with children with intellectual disabilities involves changing the forms and methods of work in order to strengthen the effect of the created situation of success, accentuation of attention on achievements, interest in the learning process; 2) development and inclusion in the plan of educational work of the cycle of educational hours "Success in my life", individual and group discussions, a system of assignments, creation of a corner of success; 3) a team approach to creating a situation of success for students with intellectual disabilities; 4) involvement of parents in creating a situation of success for students with intellectual disabilities. The perspective of further research will consist in the development of pedagogical tools and methodological recommendations for the implementation of certain pedagogical conditions for the formation of motivation to achieve success in students with intellectual disabilities during study and extracurricular work.