Abstract:
Актуальність нашого дослідження вбачаємо у недостатньо описаному у вітчизняному мовознавстві мовленнєвого розвитку дитини, зокрема, номінативного аспекту її мовленнєвої діяльності в умовах говіркового оточення. Особливо актуальним є вивчення дитячого мовлення для української лінгвістики, оскільки, по-перше, є ґрунтовна теоретична й практична база комплексного та глибокого вивчення онтолінгвістики, яку підготували зарубіжні й українські (О.Ю. Моісеєнко, О.С. Снітко, І.В. Сухан) науковці, а, з іншого боку, українські мовознавці, які працювали над цією проблемою, матеріалом своїх досліджень в переважній більшості обирали російську, англійську та французьку мови. Водночас вивчення номінативного аспекту дитячого мовлення на матеріалі мовлення українських дітей в умовах говіркового оточення, ще не знайшло належного висвітлення. Опис цих специфічних форм, їх тематична класифікація, визначення структурних і семантичних особливостей і обумовлюють актуальність нашої роботи. Зважаючи на сучасне неоднозначне ставлення вихователів дитини до специфічно дитячих слів, важливо дослідити доцільність їх існування та використання. Об’єкт дослідження – дитячий лексикон у найширшому розумінні (власне дитяче слово як лексема і як носій фонетичних, семантичних, словотвірних, морфологічних, синтаксичних особливостей рідної мови і насамперед подільського говору Хмельницької області), зібраний автором самостійно за питальником, до якого увійшли 93 позиції Програми Й.О. Дзендзелівського (розділ «Дитячий лексикон») [50] та відібраний із картотеки лабораторії діалектологічних досліджень кафедри української мови Кам’янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Предметом дослідження є номінативний та когнітивний аспект лексем, що вживаються дітьми дошкільного віку, зміст яких співвіднесений з матеріальним світом. Мета магістерської роботи – дослідити особливості дитячого говіркового мовлення; довести доцільність його існування та використання.