Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Попович, Анжеліка Станіславівна | |
dc.date.accessioned | 2018-06-13T08:35:26Z | |
dc.date.available | 2018-06-13T08:35:26Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | 10. Попович А.С. Зауваги про безперервне вивчення стилістики української мови / А.С. Попович // Теоретична і дидактична філологія: збірник наукових праць. – Серія «Педагогіка». – Переяслав-Хмельницький: «ФОП Добровольська Я.М.», 2016. – Випуск 23. – С. 56-65. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1611 | |
dc.description.abstract | У статті з’ясовується поняття безперервної стилістичної освіти, виокремлюються її етапи та характеризується зміст стилістичної підготовки на різних рівнях. Концепція безперервної стилістичної освіти базується на принципі цілісності системи мовної освіти, що забезпечує єдність і взаємозв’язок навчання на освітній траєкторії, яку виформовує шкільна, вища і післядипломна освіта (підвищення кваліфікації, стажування). Сконстатовано, що безперервна стилістична підготовка – це процес отримання знань зі стилістики української мови та формування стилістичних компетенцій упродовж життя з використанням усіх ланок освіти. | uk_UA |
dc.description.abstract | In modern conditions of social development the question of continuing education is often raised. Continuity is explained as the integrity of the educational process, integration of all its stages, their concentrating on the priority of education – personality. The component of Linguistic continuing education is the Stylistics. The problem of continued, linguistically and methodologically consistent studying of Ukrainian language stylistics in comprehensive schools and higher education is of current interest. The goal of our research work is to analyze the features of stylistic continuous education. For the purpose, the following main research objectives are defi ned: to clarify the concept of continuous stylistic education, to specify its stages and to describe in aspects the content of stylistic education at different levels. Concept of continuous stylistic education is based on the principle of the integrity of language education, which provides the unity and relationship of studying in educational trajectory which is formed by school education (primary, basic, high school), higher education and postgraduate education. The continuous and interconnected studying of Ukrainian language stylistics in secondary schools and higher education is refl ected in the phasing of education. Therefore, we single out the stages of stylistic education at school: 1) propaedeutic (preparatory) – cursory paying attention on certain stylistic aspects in primary school; 2) basic (initial) – clarifi cstion of functional styles of Ukrainian language features and the accompanying studying of stylistics in 5-9th forms; 3) basic (systematic) – a systematic studying of stylistics in 10–11th forms. In system of higher education the stylistic training is carried out at the following levels:1) propaedeutic (preparatory) – clarifi cation of certain stylistic phenomena at the lessons of Modern Ukrainian language and Ukrainian language in mass media; 2) basic (systematic) – studying of discipline «Stylistics of Ukrainian language» («Practical stylistics of the Ukrainian language»); 3) advanced (professionally oriented) – improving of knowledge in stylistics on the educational degree «Master», the third educational level in the process of PhD training in postgraduate educational esrablishments (training, internship). Thus, continuous stylistic training – is the process of gaining knowledge in Ukrainian language stylistics and process of stylistic competence formation within the life time using all parts of education. | en |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ФОП Добровольська Я.М. | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Педагогічні;Вип. 23 | |
dc.subject | безперервна освіта | uk_UA |
dc.subject | безперервна стилістична підготовка | uk_UA |
dc.subject | стилістика української мови | uk_UA |
dc.subject | етапи вивчення стилістики | uk_UA |
dc.subject | лінгводидактика | uk_UA |
dc.subject | загальноосвітні навчальні заклади | uk_UA |
dc.subject | вища школа | uk_UA |
dc.subject | змістові модулі | uk_UA |
dc.subject | стилістичні засоби | uk_UA |
dc.subject | continuous education | uk_UA |
dc.subject | continuous stylistic training | uk_UA |
dc.subject | stylistics of Ukrainian language | uk_UA |
dc.subject | stages of Stylistics studying | uk_UA |
dc.subject | linguodidactics | uk_UA |
dc.subject | comprehensive educational establishments | uk_UA |
dc.subject | higher school | uk_UA |
dc.subject | content modules | uk_UA |
dc.subject | stylistic means | uk_UA |
dc.title | Зауваги про безперервне вивчення стилістики української мови | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
dc.identifier.udc | 37.016:811.161.2’38 |