У статті окреслено питання формування емоційної культури як важливої складової її соціальної компетентності у педагогічному та психологічному аспектах. Проаналізовано наукове підгрунття сучасних підходів щодо формування емоційної культури дітей старшого дошкільного віку, розкрито компоненти емоційного розвитку дитини, особливості корекції емоційної сфери, зокрема емоційного контролю та моральних почуттів, напрями формування емоційного досвіду, запропоновано педагогічні засоби, методи та прийоми прищеплення особистісних цінностей дитини.
The article outlines the issue of formation of emotional culture as an important component of its social competence in pedagogical and psychological aspects. The scientific basis of modern approaches to the formation of the emotional culture of children of the senior preschool age is analyzed, the components of emotional development of the child, peculiarities of correction of the emotional sphere, in particular emotional control and moral feelings, directions of the formation of emotional experience are revealed, pedagogical means, methods and techniques of instilling the personality values of the child are offered. The harmonious cohabitation with the environment provides children’s competence in the world of emotions and feelings. Preschoolers’ emotional comfortmay be providedjust by adults understanding and respectingthem. Such synthesis provides effective pedagogical conditions for the development and improvement of children’s emotional sphere and creativity. Preschoolers’ emotional comfortmay be providedjust by adults understanding and respectingthem. The specificity of selection of pedagogical means of forming children’s emotional culture is promoted by taking into account the peculiarities of senior preschoolers’development: the desire for independence in their activities, egocentricity of thinking and the need in game interaction.