Abstract:
Одним із ефективних засобів виховання національної свідомості дітей молодшого шкільного віку є різновид українського декоративно-прикладного мистецтва – народна іграшка. Вона є відтворенням у спрощеній, узагальненій та систематизованій формі предметів і явищ життя й діяльності суспільства. Актуальність дослідження національної самосвідомості набуває особливого значення в умовах глобалізації, реальністю якої є посилення тенденції щодо подолання бар’єрів і скорочення відстаней між націями й державами, утворення єдиних економічних, культурних та інформаційних просторів, які поряд із позитивними наслідками несуть водночас загрозу розвитку самобутності національних спільнот. Без сформованої власної національної ідентичності, розвиненої національної свідомості українське суспільство не буде достатньо внутрішньо інтегрованим і стійким, здатним відповідати на численні виклики глобалізованого світу, не зможе здійснити повномасштабну економічну, соціальну і політичну модернізацію. У зв’язку з цим, системне вивчення особливостей формування національної свідомості підростаючого покоління як феномену, що виконує найважливішу адаптивно-захисну функцію в розвитку нації і держави в сучасну епоху глобалізації, набуває особливої значущості в теорії і практиці шкільної освіти. Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці ефективності педагогічних умов та методів виховання національної свідомості дітей молодшого шкільного віку засобами народної іграшки.