У статті потлумачено методичні аспекти використання стилістичного аналізу тексту на заняттях зі стилістики української мови у закладах вищої освіти. Проаналізовано погляди лінгводидактів на поняття «стилістичний аналіз тексту», охарактеризовано стилістичний аналіз тексту як метод навчання у вищій школі. Визначено види стилістичного аналізу за повнотою виконання, способом і особливостями використання, лінгвостилістичними рівнями, особливостями застосунку набутків сучасної лінгвістики, функціональними стилями. Охарактеризовано послідовність виконання стилістичного аналізу тексту й етапи його застосування, а також подано прийоми навчання і форми діяльності. Сконстатовано, що здійснення стилістичного аналізу тексту різних функціональних стилів – найвищий щабель розвитку стилістичних умінь і навичок студентів і свідчення сформованої стилістичної компетентності.
The article discusses the methodical aspects of the use of stylistic text analysis at classes on the stylistics of the Ukrainian language in institutions of higher education. The views of the linguodidactives on the stylistic analysis of the text are analyzed, the stylistic analysis of the text is described as a method of studying at a higher school.
The types of stylistic analysis are determined for completeness of execution (partial and complete), linguistic style (phonetic-stylistic, lexical-stylistic, word-and-stylistic, morphological-stylistic, syntactical-stylistic), features of the application of the achievements of modern linguistics (stylistic-cognitive, stylistic-historical, stylistically-linguistic-ecological, stylistically-pragmatic, stylistic-psycholinguistic, stylistic-communicative, etc.), functional styles (stylistic text analysis of artistic style, scientific, official business, journalistic, epistolary, confessional, etc.).
The sequence of the stylistic analysis of the text is described: reading the text for analysis, recognizing stylistic phenomena, motivating the expediency of using linguistic means, defining stylistic functions and language aesthetic load, motivating the choice of linguistic means.
According to the results of the research conducted in higher educational pedagogical establishment, the stages of the stylistic analysis of the text are described: the preparatory (propaedeutic), the initial (informative), the basic (research), the final (final). Certain methods and form of training are offered at each stage.
Attention is paid to the importance of the gradual use of stylistic analysis of the text by future teachers-language teachers at Ukrainian lessons in comprehensive schools. The typical student's mistakes in the process of performing a stylistic analysis of artistic text are analyzed and their causes and ways of prevention are determined.
It was found that the implementation of stylistic analysis of the text of various functional styles – the highest level of development of student's stylistic skills and evidence of their developed stylistic competence.