Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Попович, Анжеліка Станіславівна | |
dc.date.accessioned | 2022-11-08T07:00:37Z | |
dc.date.available | 2022-11-08T07:00:37Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Попович А.С. Практичні аспекти реалізації принципу історизму на заняттях зі стилістики у вищій школі. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (педагогічні науки) / [гол. ред.: М.Т. Мартинюк]. Умань: ВПЦ «Візаві», 2017. Вип. 2. Ч. 2. С. 150-158. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/6730 | |
dc.description.abstract | У статті запропоновані практичні шляхи застосування принципу історизму на заняттях зі стилістики української мови у вищій школі, які зреалізовуються на навчальному, науковому і виховному рівнях. Об’єктами науково-історичного дослідження стали історія розвитку стилістики української мови, функціонування стилів, культурно-історичні аспекти текстів та їх історично-стилістичний аналіз. Увага акцентується на навчальному рівні й основній моделі вивчення історичних аспектів стилістики: подано завдання й вправи (проблемні, ситуативні, пошукові, творчі й інші) для використання на практичних заняттях. | uk_UA |
dc.description.abstract | The article proposes practical ways of applying the principle of historicism to classes in the Ukrainian language in higher education, which are implemented at the educational and scientific levels. The objects of scientific and historical research were the history of the development of stylistics of the Ukrainian language, the functioning of styles, cultural-historical aspects of texts and their historical-stylistic analysis. Attention is focused on the educational level and the basic model of studying the historical aspects of stylistics: tasks and exercises (problem, situational, search-research, creative etc.) are given for using at practical classes. The principle of historicism in classes of the Ukrainian language stylistics is realized through various methods and techniques. At the reproductive level, students work out theoretical material on the history of stylistics, presented in textbooks, tutorials, publications in professional sources. The main thing is to achieve students’ perception and comprehension of the material through various types of surveys, work on tables and circuit diagrams, using encyclopedias and dictionaries, performing test tasks and exercises that require the reproduction of educational material. The creative-research level diversifies students’ work. | en |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ВПЦ «Візаві» | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (педагогічні науки);Вип. 2. Ч. 2. | |
dc.subject | принцип історизму | uk_UA |
dc.subject | навчання стилістики української мови | uk_UA |
dc.subject | вищий навчальний заклад | uk_UA |
dc.subject | учитель української мови і літератури | uk_UA |
dc.subject | the principle of historicism | en |
dc.subject | teaching the stylistics of the Ukrainian language | en |
dc.subject | higher educational institution | en |
dc.subject | teacher of the Ukrainian language and literature | en |
dc.title | Практичні аспекти реалізації принципу історизму на заняттях зі стилістики у вищій школі | uk_UA |
dc.type | Article | en |
dc.format.pages | 9 | uk_UA |