У статті розкриваються питання підготовки педагогічного інтерна в сучасних умовах. Представлено концептуальну модель управління якістю підготовки педагогічного інтерна в умовах регіонального освітнього кластера. Проаналізовано сутність поняття «кластер», «освітній кластер», «кластерний підхід», «регіональний освітній кластер», «педагогічний інтерн». Акцентовано увагу на утворенні та реалізації регіонального освітнього кластера з метою якісної підготовки педагогічного інтерна, в якому спільну діяльність будуть вести університет як заклад вищої освіти, об’єднані територіальні громади району, заклади освіти та комунальні установи: центри професійного розвитку педагогічних працівників. Визначено, що побудова ефективної інноваційної інфраструктури є одним з перших кроків до створення повноцінної регіональної інноваційної системи. В рамках регіональної інноваційної системи інноваційна діяльність здійснюється в різних формах і проявах безліччю економічних суб’єктів і залежить від державної інноваційної та регіональної політики. Кластерні об’єднання є однією з найбільш ефективних форм організації інноваційних процесів та форм регіонального розвитку та партнерства. На основі нормативно-правових положень представлено сучасні трансформаційні процеси в Україні, які зумовлюють пошук нових підходів до діяльності університету як закладу вищої освіти та органів публічної влади на засадах консолідації спільних зусиль у розв’язанні нагальних освітніх проблем розвитку регіону й конкретизовано шляхи та результати взаємодії. Наведено приклад моделі підготовки педагогічного інтерна, яка передбачає налагодження співпраці для утворення регіональної структури з орієнтацією на стратегічне планування керівниками закладів освіти кадрових питань для професійного становлення й розвитку молодих педагогів у взаємодії усіх суб’єктів регіонального освітнього кластера. Окреслено перспективи реалізації концептуальних підходів до розробки інноваційних освітніх підкластерів та визначення готовності учасників кластерного об’єднання до реалізації його завдань в умовах діяльності утвореної спільноти педагогічних інтернів регіонального освітнього кластера.
The article discusses the issues of training a pedagogical intern in modern conditions. A conceptual model of quality management of pedagogical intern training in the conditions of a regional educational cluster is presented. The essence of the concept of "cluster", "educational cluster", "cluster approach", "regional educational cluster", "pedagogical intern" was analyzed. Attention is focused on the formation and implementation of a regional educational cluster for the purpose of quality training of pedagogical interns, in which joint activities will be conducted by the university as a higher education institution, united territorial communities of the district, educational institutions and communal institutions: professional development centers of pedagogical workers. It was determined that the construction of an effective innovation infrastructure is one of the first steps towards the creation of a full-fledged regional innovation system. Within the framework of the regional innovation system, innovation activity is carried out in various forms and manifestations by many economic entities and depends on the state innovation and regional policy. Cluster associations are one of the most effective forms of organizing innovative processes and forms of regional development and partnership. On the basis of normative and legal provisions, modern transformational processes in Ukraine are presented, which lead to the search for new approaches to the activities of the university as an institution of higher education and public authorities on the basis of the consolidation of joint efforts in solving urgent educational problems of the region's development, and the ways and results of interaction are specified. An example of a model for the training of a pedagogical intern is presented, which involves the establishment of cooperation for the formation of a regional structure with a focus on strategic planning by the heads of educational institutions of personnel issues for the professional formation and development of young teachers in the interaction of all subjects of the regional educational cluster. The prospects for the implementation of conceptual approaches to the development of innovative educational subclusters and the determination of the readiness of the participants of the cluster association to implement its tasks in the conditions of the activity of the formed community of pedagogical interns of the regional educational cluster are outlined.