Організація вивчення стилістики у вищій школі потребує вдумливого підходу до відбору принципів навчання, їх наукового обґрунтування й визначення методичних шляхів реалізації. У статті звернено увагу на можливостях принципів навчання набувати нових ознак, видозмінюватися й удосконалюватися. Виокремлено й охарактеризовано сучасні принципи навчання стилістики української мови у вищих навчальних закладах. Закцентовано на принципах креативності, автентичності, гендерному й лінгвоекологічному. Реалізація сучасних принципів потребує систематичної педагогічної діяльності. Сконстатовано, що система принципів є відкритою й може варіюватися.
Organization of the study of stylistics at a higher school requires a thoughtful approach to the selection of teaching principles and their scientific substantiation and determination of methodological ways of realization. The article focuses on the ability of the principles of learning to acquire new features, modify and improve. The modern principles of studying the stylistics of the Ukrainian language in higher educational establishments are distinguished and described. It is emphasized on the principles of creativity, authenticity, gender and linguistic-ecological. The implementation of modern principles requires systematic pedagogical activity. It has been established that the stated system of principles is opened and can vary.