Розкрито сутність понять «закономірність», «педагогічні закономірності», «комунікативні вміння старших дошкільників», «музично-ігрова діяльність»; визначено вікові особливості комунікативних умінь старших дошкільників, означено їх структурні компоненти (інформаційно-комунікативні, перцептивно-експресивні, інтерактивні); висвітлено роль музично-ігрової діяльності у формуванні комунікативних умінь дошкільників; сформульовано й обґрунтовано закономірності формування комунікативних умінь старших дошкільників у музично-ігровій діяльності.
The essence of the concepts «regularity», «pedagogical regularities», «communicative abilities of the senior preschool children», «musical and game activity» is disclosed; age features of communicative abilities of the senior preschool children are defined, it is noted their structural components (information and communicative, perceptual and expressional, interactive) the role of musical and game activity in formation of communicative abilities of preschool children is lit; it is revealed, regularities of formation of communicative abilities of the senior preschool children in musical and game activity are formulated and proved. Further research needs to explore the possibility of other artistic activities in shaping the communicative skills of senior preschool children, output principles molding process.