Аннотации:
Перетворення людини з об’єкта зовнішніх виховних впливів на автентичного суб’єкта самовиховання здійснюється на основі самопізнання, свідомого керування своєю поведінкою. Закономірним результатом знання і творення людиною самої себе в процесі взаємодії з природним та соціальним оточенням є Я-концепція. Депривація не тільки впливає на психічну сторону підлітка і особистості загалом, а також на фізіологічну, що зокрема позначається на соціальній поведінці дитини, часто призводить до конфліктних ситуацій та дезінтеграції особистості в суспільстві. Проте депривацію можна розглядати не лише як чинник, що має негативний вплив на підлітка, а також як наслідок впливу різноманітних життєвих ситуацій. За змістом розрізняють депривацію сенсорну, емоційну, психомоторну, духовну, соціальну, пізнавальну, психокультурну.Підлітковий вік – це найважчий та найскладніший період у житті людини, який представляє собою час розвитку і становлення особистості. Мета дослідження полягає в теоретичному аналізі та емпіричному обґрунтуванні особливостей розвитку Я-концепції у підлітків в умовах деривації та корекційній програмі вдосконалення Я-концепції.